Model Teori Bottom-Up
Bahasa yang mewadahi teks menentukan pemahaman
seseorang. Secara fizikal, ketika seseorang melakukan kegiatan membaca, yang
dipandangnya adalah halaman-halaman bacaan yang kedudukannya di bawah (kecuali
membaca sambil tidur). Secara amnya, bottom-up bererti dari bawah ke atas.
Maksudnya, makna itu berasal dari bawah (teks) menuju ke atas (otak / kepala).
Inti proses membaca menurut teori ini adalah proses
pengekodan kembali simbol tuturan tertulis (Harris & Sipay, 1980). Membaca
dalam proses bottom-up merupakan proses yang melibatkan ketepatan, butiran, dan
rangkaian persepsi dan pengenalan huruf-huruf, kata-kata, pola ejaan, dan unit
bahasa lain.Tugas utama pembaca menurut teori ini adalah mengekod
lambang-lambang yang tertulis menjadi bunyi-bunyi bahasa (Harjasuna, 1996)
Brown (2001) menyatakan bahawa pada proses bottom-up membaca
terlebih dahulu mengetahui pelbagai tanda linguistik, seperti huruf, morfem,
suku kata, kata-kata frasa, manual gramatik dan tanda wacana, kemudian
menggunakan mekanisme pemprosesan yang boleh masuk akal, koheren dan bermakna.
Untuk memahami bacaan pada teori ini, pembaca memerlukan kemahiran yang
berkaitan dengan lambang bahasa yang digunakan dalam teks.
Model Teori Top-Down
Teori ini dikenali sebagai model psikolinguistik dalam
membaca dan teori ini diperkenalkan oleh Goodman (1976). Model ini memperlihatkan
kegiatan membaca sebagai sebahagian daripada proses pembangunan pembacaan
seseorang yakni pembaca secara stimultan (terus-menerus) menguji dan menerima
atau menolak hipotesis yang dibuat sendiri pada ketika proses membaca
berlangsung.
Pada model ini, maklumat grafik hanya digunakan untuk
menyokong hipotesis tentang makna. Pembaca tidak lagi memerlukan banyak
maklumat grafik dari bacaan kerana mereka telah mempunyai modal bacaan sendiri
untuk memahami bacaan.Proses membaca model ini bermula dengan hipotesis dan
ramalan-ramalan kemudian mengesahkannya dengan menggunakan stimulus yang berupa
tulisan yang ada pada teks.
Inti dari model teori Top-down adalah pembaca
memulakan proses pemahaman teks dari bacaan yang lebih tinggi. Pembaca
memulakan tahap membacanya dengan membaca ramalan-ramalan, hipotesis-hipotesis,
dugaan-dugaan berkenaan dengan apa yang mungkin ada dalam bacaan, bermodalkan
pengetahuan tentang isi dan bahasa yang dimilikinya.
Untuk membantu pemahaman dengan menggunakan teori ini,
pembaca menggunakan strategi berdasarkan kepada penggunaan semantik dan
sintaksis. Bagi mendapatkan makna bacaan, pembaca boleh menggunakan petunjuk
tambahan yang berupa kecekapan berbahasa yang dimiliki. Jadi, kecekapan
berbahasa dan pengetahuan tentang apa saja memainkan peranan penting dalam
membentuk makna bacaan. Jadi, menurut teori Top-down dapat disimpulkan bahawa
pengetahuan, pengalaman dan kecerdasan pembaca diperlukan sebagai dasar dalam
memahami bacaan.
Model Teori Interaktif
Model ini merupakan kombinasi antara pemahaman model
Top-Down dan model Bottom-Up. Pada model interaktif, pembaca menerima pakai
pendekatan top-down untuk meramalkan makna, kemudian beralih ke pendekatan
bottom-up untuk menguji apakah hal itu benar-benar diperkatakan oleh penulis.
Teori ini memperlihatkan bahawa aktiviti membaca merupakan suatu interaksi
antara pembaca dengan teks. Dengan teori ini, dijelaskan bagaimana seorang
pembaca menguasai, menyimpan dan mempergunakan pengetahuan dalam format
skemata. Kegiatan membaca adalah proses membuat hubungan yang berguna bagi
maklumat baru dengan pengetahuan yang dimiliki sebelumnya (skemata).
Menurut pandangan interaktif, membaca bermula dengan
penggubalan tentang hipotesis tentang makna, kemudian dilanjutkan dengan
menghuraikan makna huruf, kata, dan kalimat dalam bacaan. Model interaktif
adalah model membaca yang menggunakan secara serentak antara pengetahuan
maklumat grafik dan maklumat yang ada dalam fikiran pembaca.
Proses membaca menurut pandangan interaktif adalah
proses intelektual yang kompleks, termasuk dua kemampuan utama, iaitu kemampuan
memahami makna kata dan kemampuan berfikir tentang konsep verbal (Rubin, 1982).
Pendapat ini mengisyaratkan bahawa ketika proses membaca berlangsung, terjadi
kepekatan dua arah pada fikiran pembaca dalam waktu yang bersamaan. Dalam
melakukan aktiviti membaca, pembaca secara aktif bertindak balas dan
mendedahkan bunyi tulisan dan bahasa yang digunakan oleh penulis. Selain itu,
pembaca dituntut untuk dapat mengungkapkan makna yang terkandung di dalamnya
atau makna yang ingin disampaikan oleh penulis melalui teks yang dibacanya.
No comments:
Post a Comment