TEORI MEMBACA







Model Teori Bottom-Up
Bahasa yang mewadahi teks menentukan pemahaman seseorang. Secara fizikal, ketika seseorang melakukan kegiatan membaca, yang dipandangnya adalah halaman-halaman bacaan yang kedudukannya di bawah (kecuali membaca sambil tidur). Secara amnya, bottom-up bererti dari bawah ke atas. Maksudnya, makna itu berasal dari bawah (teks) menuju ke atas (otak / kepala).

         Inti proses membaca menurut teori ini adalah proses pengekodan kembali simbol tuturan tertulis (Harris & Sipay, 1980). Membaca dalam proses bottom-up merupakan proses yang melibatkan ketepatan, butiran, dan rangkaian persepsi dan pengenalan huruf-huruf, kata-kata, pola ejaan, dan unit bahasa lain.Tugas utama pembaca menurut teori ini adalah mengekod lambang-lambang yang tertulis menjadi bunyi-bunyi bahasa (Harjasuna, 1996)

         Brown (2001) menyatakan bahawa pada proses bottom-up membaca terlebih dahulu mengetahui pelbagai tanda linguistik, seperti huruf, morfem, suku kata, kata-kata frasa, manual gramatik dan tanda wacana, kemudian menggunakan mekanisme pemprosesan yang boleh masuk akal, koheren dan bermakna. Untuk memahami bacaan pada teori ini, pembaca memerlukan kemahiran yang berkaitan dengan lambang bahasa yang digunakan dalam teks.

Model Teori Top-Down
Teori ini dikenali sebagai model psikolinguistik dalam membaca dan teori ini diperkenalkan oleh Goodman (1976). Model ini memperlihatkan kegiatan membaca sebagai sebahagian daripada proses pembangunan pembacaan seseorang yakni pembaca secara stimultan (terus-menerus) menguji dan menerima atau menolak hipotesis yang dibuat sendiri pada ketika proses membaca berlangsung.

         Pada model ini, maklumat grafik hanya digunakan untuk menyokong hipotesis tentang makna. Pembaca tidak lagi memerlukan banyak maklumat grafik dari bacaan kerana mereka telah mempunyai modal bacaan sendiri untuk memahami bacaan.Proses membaca model ini bermula dengan hipotesis dan ramalan-ramalan kemudian mengesahkannya dengan menggunakan stimulus yang berupa tulisan yang ada pada teks.
Inti dari model teori Top-down adalah pembaca memulakan proses pemahaman teks dari bacaan yang lebih tinggi. Pembaca memulakan tahap membacanya dengan membaca ramalan-ramalan, hipotesis-hipotesis, dugaan-dugaan berkenaan dengan apa yang mungkin ada dalam bacaan, bermodalkan pengetahuan tentang isi dan bahasa yang dimilikinya.

      Untuk membantu pemahaman dengan menggunakan teori ini, pembaca menggunakan strategi berdasarkan kepada penggunaan semantik dan sintaksis. Bagi mendapatkan makna bacaan, pembaca boleh menggunakan petunjuk tambahan yang berupa kecekapan berbahasa yang dimiliki. Jadi, kecekapan berbahasa dan pengetahuan tentang apa saja memainkan peranan penting dalam membentuk makna bacaan. Jadi, menurut teori Top-down dapat disimpulkan bahawa pengetahuan, pengalaman dan kecerdasan pembaca diperlukan sebagai dasar dalam memahami bacaan.

Model Teori Interaktif
Model ini merupakan kombinasi antara pemahaman model Top-Down dan model Bottom-Up. Pada model interaktif, pembaca menerima pakai pendekatan top-down untuk meramalkan makna, kemudian beralih ke pendekatan bottom-up untuk menguji apakah hal itu benar-benar diperkatakan oleh penulis. Teori ini memperlihatkan bahawa aktiviti membaca merupakan suatu interaksi antara pembaca dengan teks. Dengan teori ini, dijelaskan bagaimana seorang pembaca menguasai, menyimpan dan mempergunakan pengetahuan dalam format skemata. Kegiatan membaca adalah proses membuat hubungan yang berguna bagi maklumat baru dengan pengetahuan yang dimiliki sebelumnya (skemata).

        Menurut pandangan interaktif, membaca bermula dengan penggubalan tentang hipotesis tentang makna, kemudian dilanjutkan dengan menghuraikan makna huruf, kata, dan kalimat dalam bacaan. Model interaktif adalah model membaca yang menggunakan secara serentak antara pengetahuan maklumat grafik dan maklumat yang ada dalam fikiran pembaca.

         Proses membaca menurut pandangan interaktif adalah proses intelektual yang kompleks, termasuk dua kemampuan utama, iaitu kemampuan memahami makna kata dan kemampuan berfikir tentang konsep verbal (Rubin, 1982). Pendapat ini mengisyaratkan bahawa ketika proses membaca berlangsung, terjadi kepekatan dua arah pada fikiran pembaca dalam waktu yang bersamaan. Dalam melakukan aktiviti membaca, pembaca secara aktif bertindak balas dan mendedahkan bunyi tulisan dan bahasa yang digunakan oleh penulis. Selain itu, pembaca dituntut untuk dapat mengungkapkan makna yang terkandung di dalamnya atau makna yang ingin disampaikan oleh penulis melalui teks yang dibacanya.

No comments:

Post a Comment